Näin hiihtokuume pysyy kurissa

HARJOITTELE MONIPUOLISESTI LÄPI VUODEN

Suomessa on seurattu tänäkin vuonna tutun kuume-epidemian pahenevaa oireilua. Ensiavun tarpeessa olevat kuumeiset täyttävät jäähallit, kauppojen pakastealtaiden ympäristöt sekä uimahallien kylmäaltaat. Kokosimme parhaat vinkit, joilla pitkään vaiettu vaiva pysyy kurissa ympäri vuoden.

HOITO-OHJEET HIIHTOKUUMEESEEN >>

Suomen hiihtomaajoukkueen valmentaja ja Vuokatti Sport –testiasemapäällikkö Mikko Virtanen kertoo hoitovinkit suomalaisia kiusaavaan kansanvaivaan. Vaikka hiihtokuume sammuu täysin vain hiihtämällä, voi oireita helpottaa ympärivuotisella hoito-ohjelmalla.

1. Harjoittele ennen hiihtokautta

Ennen hiihtokauden alkua hiihtokuume on saanut monet jo todella heikkoon kuntoon. Hiihto on kestävyyslaji ja siihen kannattaa varautua jo ennen hiihtokautta, että jaksaa hiihtää tarpeeksi paljon, mikä alentaa kuumetta. Peruskuntoharjoittelu, lihaskuntoharjoittelu ja tekniikkaharjoittelu ovat ne tärkeimmät asiat. Muista myös palautua!

2. Ota kaikki irti hiihtokaudesta

Mieti itsellesi kauden tavoite – se pitää sinut kiinni harjoittelussa ja hiihtokuumeen kurissa. Monipuolisuus ja harjoitusvauhdin vaihtelu on ensiarvoisen tärkeää, jotta kuume ei pääse takaisin valloilleen hiihtokauden aikana. Tasapainon harjoittaminen on tärkeässä osassa, koska hiihtokuume heikentää keskittymiskykyä ja sen myötä huonontaa tasapainoa. Muista myös huoltoharjoittelu!

3. Muista hiihdon tukiharjoitteet

Hiihtokuume pysyy hallinnassa erilaisilla kestävyysharjoitteilla. Juoksu, sauvakävely, melonta, rullahiihto ja jooga ovat lajeja, jotka hillitsevät oireita. Yhdellä jalalla liikkuminen ympäri vuoden huijaa hiihtokuumetta tehokkaasti, koska liike muistuttaa kehoa hiihtämisestä. Muista tukiharjoitteet myös talvella!

Tärkeintä on päästä hiihtämään

Nykyään hiihtokuume on täysin hoidettavissa ja hallittavissa oleva vaiva. Hiihtokuumeisen kannattaa hyödyntää Vuokatti Sportin ennakkovaraajan etu maksimoidakseen talven hiihtomääränsä. Sanomattakin on selvää, että hiihtokuume laskee vain hiihtämällä.

HELPOTA HIIHTOKUUMETTASI – VARAA AKTIIVILOMASI NYT »

Katso valmentaja Mikko Virtasen vinkit hiihtokuumeen monipuoliseen hallintaan  >>


 


Miten sinä hoidat hiihtokuumettasi? – Vertaistukea Facebook sivuiltamme »

LUE LISÄÄ HIIHTOKUUMEESTA >>

#hiihtokuume #becomeachampion #olympictrainingcentervuokatti


Toim. huom. Hiihtokuume-vaivan määrittely ei liity lääketieteelliseen tutkimukseen, vaan Vuokatti Sportin omiin laajoihin kenttätutkimuksiin ja -havaintoihin. Artikkelin kuvat ovat kuvituskuvia ja kuvien henkilöt eivät kärsi hiihtokuumeesta.

Takaisin ylös